گشتی، پیدا کردی، لذت ببر

وبلاگ

خب بالاخره کنفرانس wonderlust انجام شد و اپل از محصول پرطرفدار همیشگی رونمایی کرد. توی این رویداد اپل از ۴ سری محصول رونمایی کرد، ۲ مدل اپل‌واچ و ۲ سری آیفون!

نکته جالبی که در مورد این کنفرانس بود، عجله زیاد اپل برای معرفی سریع بود، همه چیز خیلی سریع پیشرفت. 

یکی دیگه از حاشیه‌های جذاب این کنفرانس استفاده از یک سخنران ایرانی، یعنی خانم مهندس مریم عظیمی راد در زمان معرفی دوربین آیفون ۱۵ بود. این قسمت واقعا برای خیلی از ایرانی‌ها مایه افتخاره. 

قسمت اول کنفرانس اپل، مربوط به افرادی می‌شد که توسط قابلیت‌های اپل مثل تشخیص سقوط یا تشخیص سکته قلبی نجات پیدا کرده بودند، بود. 

کنفرانس اپل

در ادامه اپل در یک حرکت نمایشی، توضیحاتی درباره پیشرفت‌های محیط‌‌ زیستی به مادر طبیعت داد و با همه استرسی که داشتن، مادر طبیعت از عملکرد اپل رضایت داشت. 

تا سال ۲۰۳۰ اپل میزان Carbon Footprint محصولاتش رو به کمترین میزان موجود میرسونه. این عبارت یعنی ردپای کربن یعنی کل مقدار گازهای گلخانه‌ای شامل دی اکسید کربن و متان است که در اثر تولید محصول ایجاد می‌شود.

البته اپل کمی هم درباره محصولات معرفی شده قبلی مثل مک‌بوک ایر ۱۵اینچی و اپل ویژن‌پرو صحبت کرد.

کنفرانس اپل مادر طبیعت

می‌رسیم به مهم‌ترین قسمت برنامه یعنی معرفی محصولات. به صورت موردی هر کدوم رو براتون معرفی می‌کنیم.

اپل‌واچ سری ۹

اپل معرفی خودش رو با واچ سری ۹ شروع می‌کنه. اپل‌واچی که سنسور جدیدی نداره و ظاهری شبیه به اپل‌واچ‌های قبلی داره. ولی دو تا ویژگی مهم داره، یکی پردازنده خیلی قوی‌تر نسبت به نسل قبلی و دومی امکان جدیدی به اسم Double Tap.

در این سری هم نمایشگر همواره روشن (Always-On) وجود دارد که به کاربران اجازه می‌ده همواره صفحه نمایش ساعت خود را ببینند. نمایشگر اکنون روشنایی بیشتری نسبت به قبل دارد. حداکثر روشنایی حالا ۲۰۰۰ نیت است که دو برابر روشنایی مدل سری 8 است و نمایشگر را در آفتاب آسان‌تر قابل مشاهده می‌کنه. برای اتاق‌های تاریک و شب، نمایشگر می‌تونه به یک نیت کاهش پیدا کنه تا تاریک ولی خوانا باقی بمونه!

اپل واچ سری ۹

بزرگ‌ترین ویژگی جدید در مدل سری 9، تراشه جدید اس 9 است که از تراشه اس 8 در مدل قبلی به مراتب سریع‌تره و قابلیت‌های جدیدی رو ممکن می‌کنه. تراشه اس 9 دارای یک موتور عصبی چهار هسته‌ایه که وظایف یادگیری ماشین را تا دو برابر سریع‌تر پردازش می‌کنه و با وجود قابلیت‌های جدید، با طول عمر باتری روزانه یکسان بهره‌وری بیشتری داره.

ضربه دوگانه یا Double Tap ویژگی جدیدیه که توسط تراشه اس 9 فراهم شده. این حرکت به کاربران اجازه می‌ده با ضربه زدن انگشت اشاره و شست تخت همزمان، با ساعت هوشمند اپل تعامل کنند. از طریق ضربه دوگانه می‌توان مواردی نظیر متوقف کردن زمان‌سنج، پخش/توقف موسیقی، پاسخگویی یا پایان مکالمه، به تعویق انداختن هشدار زنگ‌های هشدار، و بسیاری از وظایف دیگر را انجام داد.

با تراشه اس 9، دستورات Siri نیازی به اطلاعات از اینترنت ندارند، بر روی خود دستگاه پردازش می‌شن که منجر به زمان پاسخ دهی سریع‌تر و حفظ حریم خصوصی بیشتر می‌شه، همچنین تایپ متن 25 درصد دقیق‌تر شده. همچنین کاربران می‌توانند از Siri سوالاتی درباره داده‌ها از طریق اپلیکیشن سلامت بپرسند و اطلاعاتی درباره پیشرفت فعالیت‌ها، ضربان قلب، خواب و داروها دریافت کنند.

امکاناتی چون نظارت بر ضربان قلب، شناسایی اکسیژن خون، خواندن‌های ECG، ردیابی خواب، تشخیص افتادن، نظارت بر صداهای بلند، و حسگر دما همچنان در دسترس هستند. این همه ویژگی‌ها از مدل‌های نسل قبلی توسط اپل معرفی شده بودن.

ساعت هوشمند اپل سری 9 در دو نسخه آلومینیومی و استیل موجوده. رنگ‌های آلومینیومی شامل صورتی، استارلایت، میدنایت، نقره‌ای و (PRODUCT)RED می‌شود، در حالی که مدل‌های استیل در رنگ‌های نقره‌ای، گرافیت و طلایی عرضه می‌شن. اپل با سری 9 رنگ‌ها و بندهای جدیدی معرفی کرده و گزینه‌های بند چرمی رو به کل حذف کرده است.

اپل‌واچ اولترا ۲

مدل جدید اولترا شامل تراشه S9 و ویژگی دابل تپ است که به شما امکان کنترل ساعت هوشمند اپل با یک دست و با ضربه‌زدن انگشتان را می‌دهد. در مقایسه با سری 9، این مدل دارای مقاومت بهتر در برابر آب بوده و می‌تونید برای غواصی استفاده کنید، دارای پوشش محکم‌تر تیتانیومی، اندازه صفحه نمایش بزرگ‌تر و عمر باتری بیشتری داره.

عملکرد سیری در این ساعت هم به صورت آفلاین امکان‌پذیر شده و تمامی امکانات سری ۹ رو هم می‌تونه انجام بده. 

قابلیت دابل تپ double Tap

اپل واچ الترا 2 هیچ تغییر طراحی‌ای نداشته و دارای بدنه‌ای سبک از جنس تیتانیوم با کیفیت هواپیماست، صفحه نمایش شیشه‌ای صاف از نوع یاقوت، یک چرخ دیجیتال با قطر و شیار عمیق بزرگتر، یک پوشش برای دکمه جانبی و یک دکمه فیزیکی اضافی در سمت چپ به نام دکمه اکشن داره.

ساعت هوشمند اپل واچ الترا 2 با شدت نوری تا ۳۰۰۰ نیت، درخشان‌ترین مدل اپل واچ تا الانه و در مقایسه با نسخه قبلی، توی نور شدید خورشید به راحتی قابل مشاهدست. همچنین می‌تونه تا ۱ نیت کاهش پیدا کنه تا در محیط‌های تاریک مثل سالن‌های سینما قابل استفاده باشه.

دکمه اکشن در ساعت هوشمند اپل واچ الترا به رنگ نارنجی طراحی شده تا در تاریکی و زیر آب قابل مشاهده باشه و قابلیت سفارشی‌سازی داره تا بتونه کارهای مختلفی رو انجام بده. 

برای حالت نرمال تا ۳۶ساعت، حالت نرمال و تنظیمات بهینه تا ۷۲ ساعت می‌تونید از اولترا ۲ استفاده کنید که فوق‌العادس. 

 

آیفون ۱۵

آیفون‌های سری ۱۵، برخلاف سال پیش انقلابی ظاهر شدن. با توجه به امکاناتی که آیفون ۱۵ و ۱۵پلاس دارن، به شدت ارزش خرید دارن.

آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس هرکدوم در پنج رنگ قابل دسترسی هستند: صورتی، زرد، سبز، آبی و مشکی. شاید مهم‌ترین تغییر در این مجموعه، استفاده از پورت USB-C به پورت لایتنینگ که در تمامی آیفون‌ها برای بیش از دهه‌ای وجود داشته است، باشد. هرچند انتقال داده‌ها در این مدل‌ها با همان سرعت USB 2.0 است که در لایتنینگ موجود بود!

یکی از بهترین ویژگی‌های جدید برای مدل‌های غیر Pro در سال ۲۰۲۳، Dynamic Island است که یک سال قبل در مدل‌های آیفون ۱۴ Pro معرفی شد. Dynamic Island جایگزین ناچ قبلی در بالای صفحه نمایش می‌شه و دوربین TrueDepth جلویی و سنسورهای دیگر رو در خود جای داده. نرم‌افزار به پنهان کردن این اجزا فیزیکی درون Dynamic Island سیاه کمک می‌کنه و به شکلی زیبا و هوشمندانه به نمایش اطلاعات مهم می‌پردازه و امکان تعامل با کاربر رو فراهم می‌کنه.

رنگ‌های آیفون ۱۵

آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از چیپ A16 Bionic استفاده می‌کنند که در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس معرفی شدن و ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند و عملکرد بهبود یافته و پهنای باند حافظه ۵۰ درصد بیشتری نسبت به چیپ A15 Bionic در آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس دارد.

بهبودهای دوربین شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی جدید با حسگر چهارپیکسلی است که به طور پیش‌فرض به عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی می‌پردازه. دوربین اصلی به لنز ۲x Telephoto و همچنین امکان برش هوشمند از تصویر دوربین کامل را فراهم می‌کنه.

برای عکس‌های پرتره دیگه نیازی به تغییر به حالت پرتره نیست، چون آیفون ۱۵ به طور خودکار اطلاعات عمق رو ثبت می‌کنه. سیستم دوربین جدید همچنین جزئیات با وضوح بالا، رنگ‌های زنده‌تر و عملکرد بهتر در شرایط نور کم رو به پرتره‌ها می‌ده، در حالی که حالت شب هم بهبودهای مشابهی رو داره.

چیپ Ultra Wideband نسل دوم توانایی‌های بهبود یافته‌ی مبتنی بر موقعیت مکانی رو ارائه می‌ده که به آیفون‌ها اجازه می‌ده با سه برابر برد قبلی به یکدیگر متصل بشن. با استفاده از قابلیت “یافتن دقیق” در اپلیکیشن “Find My”، می‌تونید حتی در میان یک جمعیت خیلی شلوغ دوستان خود را پیدا کنید.

عمر باتری نسبت به نسل‌های قبلی در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس بدون تغییر باقی می‌ماند، با پخش ویدیو تا ۲۰ ساعت در آیفون ۱۵ و ۲۶ ساعت در آیفون ۱۵ پلاس. همانطور که در چند نسل اخیر بوده است، مدل‌های آیفون ۱۵ از اتصال ۵G پشتیبانی می‌کنند (هم در زیر ۶ گیگاهرتز و هم در mmWave در ایالات متحده) و از یک مودم جدید Qualcomm X70 استفاده می‌کنند. در ایالات متحده، مدل‌های آیفون همچنان بدون کارت SIM فیزیکی به فروش می‌رسند، زیرا ارائه‌دهندگان حالا از تکنولوژی eSIM استفاده می‌کنند.

این نکته مهمی برای استفاده از آیفون‌های سری ۱۴ و ۱۵ است. عملا پارت نامبر LL/A برای استفاده تو ایران نیس. مگر تکنولوژی esim به ایران بیاد که حالا حالاها بعیده!

مدل‌های آیفون ۱۵ با ظرفیت‌های ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت و ۵۱۲ گیگابایت در دسترس هستند. علاوه بر شارژ باسیم از طریق USB-C، شارژ بی‌سیم با استفاده از فناوری‌های MagSafe و Qi2 نیز پشتیبانی می‌شوند. آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.3 پشتیبانی می‌کنند.

قیمت‌گذاری بر روی مدل‌های آیفون ۱۵ همچنان همانند مدل‌های قبلی باقی مونده، با مدل استاندارد ۶.۱ اینچی با شروع از ۷۹۹ دلار و آیفون ۱۵ پلاس ۶.۷ اینچی با شروع از ۸۹۹ دلار.

آیفون ۱۵پرو

می‌رسیم به گل سرسبد کنفرانس، یعنی مدل‌های پرو 15. از نظر ظاهری فقط با یه بدنه تیتانیومی خفن روبرو می‌شیم و تبدیل شدن دکمه سایلنت به دکمه اکشن. ولی از نظر داخلی به تغییرات خیلی زیادی وجود داره!

اپل از یک فریم ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم جدید استفاده کرده که در ساخت فضاپیماها نیز به کار می‌ره.  مدل‌های آیفون ۱۵ پرو دارای رنگ‌های تیتانیوم جدید از جمله سفید، سیاه، طبیعی و آبی هستند. تیتانیوم سبک‌تر از فولاد ضدزنگه، بنابراین مدل‌های آیفون ۱۵ پرو دارای وزن کمتری نسبت به مدل‌های آیفون ۱۴ پرو هستند.

آیفون ۱۵پرومکس

تیتانیوم دارای یک سطح مات و بافت مسطح جدیده و همراه با یک چهارچوب داخلی آلومینیومی است که به بهتر شدن انتقال حرارت و تعمیر و نگهداری شیشه پشتی کمک می‌کنه. اپل همچنین با این طراحی، حاشیه‌های کناری بیشتری رو برای آیفون در نظر گرفته و حاشیه‌های نمایشگر نیز باریک‌تر شدن. قسمت جلویی آیفون همچنان تحت حفاظت سرامیک شیشه‌ای اپله که به عنوان سخت‌ترین شیشه مورد استفاده در یک تلفن هوشمند اعلام شده است.

اپل از همان نمایشگر Super Retina XDR استفاده می‌کند که در سال گذشته معرفی شد و دارای فناوری نمایش همیشه روشن و نرخ تازه‌سازی ProMotion 120Hz است. آیفون ۱۵ پرو مکس دارای وضوح ۲۷۹۶x۱۲۹۰ است، در حالی که آیفون ۱۵ پرو وضوح ۲۵۵۶x۱۱۷۹ دارد. به جز حاشیه‌های باریک‌تر شده، هیچ تغییراتی در نمایشگر وجود ندارد و همچنین دارای همان Dynamic Island در بالا است.

به جای پورت Lightning، مدل‌های آیفون ۱۵ پرو دارای پورت USB-C هستند که سرعت انتقال USB 3 تا ۱۰Gb/s رو ارائه می‌ده. حالا از طریق یک کابل USB-C اقدام به شارژ می‌شود، بنابراین می‌تونید از همان کابل برای شارژ آیفون، آیپد و مک استفاده کنید. با پورت USB-C، می‌توان از طریق یک آیفون به شارژ کردن AirPods یا اپل‌واچ مستقیماً اقدام کرد. شارژ MagSafe 15W همچنان در دسترسه و اپل پشتیبانی از شارژ بی‌سیم Qi2 را اضافه کرده است.

در آیفون جدید، یک دکمه اکشن وجود داره که بر اساس دکمه اکشن اپل واچ الترا طراحی شده است و جایگزین کلید سایلنت شده است. این دکمه می‌تواند به یکی از وظایف چندگانه تنظیم بشه، مانند راه‌اندازی دوربین، روشن کردن چراغ قوه، ضبط یک یادداشت صوتی یا فعال سازی یک میانبر. این دکمه اقدام با Dynamic Island هماهنگ شده است تا بازخورد تصویری داشته باشه. 

دوربین اصلی با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل ارائه شده است که عملکرد بهتر در شرایط نور کم را ارائه می‌ده و رزولوشن تصویر پیش‌فرض ۲۴ مگاپیکسل جدیدی داره که تصاویر با کیفیت بالا را بهتون می‌ده، این بهبود نسبت به رزولوشن پیش‌فرض ۱۲ مگاپیکسل قبلی است. دوربین اصلی قابل تنظیم به فاصله کانونی‌های مختلف شامل ۲۴ میلیمتر، ۲۸ میلیمتر و ۳۵ میلیمتر است و یک گزینه برای گرفتن تصاویر HEIF با رزولوشن ۴۸ مگاپیکسل وجود دارد که حجم کمتری از تصاویر RAW رو به خودش اختصاص می‌ده.

عکس‌های پرتره هم پیشرفت کردن.  حالا هر زمان که یک فرد یا حیوان در فریم باشه یا شما ضربه بزنید، به طور خودکار گرفته می‌شوند، بنابراین می‌توانید عمق و نقطه کانونی رو حتی پس از گرفتن تصویر تنظیم کنید. تصاویر شامل جزئیات با وضوح بیشتر، رنگ‌های شفاف‌تر و عملکرد بهتر در نور کم هستند. حالت شب شارپتر از پیش شده و Smart HDR 5 موضوعات و پس‌زمینه‌ها را با رنگ‌های پوست واقعی‌تر و نقاط روشن تر و سایه‌های عمیق‌تر ثبت می‌کند که در برنامه Photo مشاهده می‌شوند.

یک دوربین اولتراواید جدید اضافه شده که نور بیشتری رو وارد خودش می‌کنه. آیفون ۱۵ پرو دارای یک لنز تله‌فوتو استاندارد ۳ برابر است، اما آیفون ۱۵ پرو مکس با یک لنز تله‌فوتو ارتقاء یافته ۵ برابر که از طراحی tetraprism جدید استفاده می‌کنه، تجهیز شده است. اپل یک سیستم استابیلایزیشن تصویر اپتیکی جدید معرفی کرده است که شامل یک ماژول حسگر سه بعدی فوکوس خودکار برای عکس‌های با وضوح بیشتر است.

تراشه A17 Pro اولین تراشه ۳ نانومتری اپل است که بر پایه یک node به‌روز شده ساخته شده است. اپل می‌گوید که شامل بزرگترین بازطراحی GPU در تاریخ اپل است و عملکرد GPU تا ۲۰٪ سریع‌تر از A16 است. عملکرد CPU تا ۱۰٪ سریع‌تر است. موتور نورونی جدید تا ۲ برابر سریع‌تر است.

با گرافیک ۶ هسته‌ای، اپل تونسته است قدرت سخت‌افزاری رو اضافه کند که به آیفون اجازه می‌ده تا برای اولین بار بازی‌های کنسولی مانند Assassin’s Creed Mirage و Resident Evil 4 رو اجرا کنه، همچنین این امکانات برنامه‌های واقعیت افزوده را بهبود می‌بخشه. یک دیکودر AV1 اختصاصی برای استریم ویدیویی با کارایی بالاتر وجود دارد. A17 Pro توانایی اتصال آیفون به حافظه خارجی را برای ضبط ویدیوی ProRes با رزولوشن ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه مستقیماً به دستگاه ذخیره‌سازی فراهم می‌کنه. به منظور همراهی با این ویژگی، اپل گزینه‌ای برای رمزگذاری Log اضافه کرده است که آیفون ۱۵ پرو مدل‌ها را اولین گوشی‌های هوشمند می‌کند که از سیستم رمزگذاری رنگ اکادمی ACES استفاده شده توسط سازندگان فیلم پشتیبانی می‌کنند.

در ادامه سال، مدل‌های آیفون ۱۵ پرو قادر به ضبط ویدیوهای سه‌بعدی فضایی خواهند بود که می‌توان آن‌ها را در Apple Vision Pro مشاهده کرد که در سال آینده عرضه می‌شود.

بازی های آیفون 15proMax

مثل آیفوت ۱۵ اپل یک تراشه Ultra Wideband نسل دوم را اضافه کرد که به دو آیفون با این تراشه امکان اتصال در فاصله ۳ برابر بیشتر را می‌ده. این اتصال بهبود یافته، ویژگی جدید Precision Finding برای قابلیت دوستان پیدا کردن در Find My Friends را فراهم می‌کند که به شما اجازه می‌ده تا دوستان خود را در مناطق شلوغ با دقت بیشتر پیدا کنید. پشتیبانی از Wi-Fi 6E نیز برای سرعت Wi-Fi حداکثر ۲ برابر بیشتر و دسترسی به باندهای ۶ گیگاهرتز در صورت اتصال به یک روتر Wi-Fi 6E اضافه شده است. همچنین پشتیبانی از Thread نیز برای ادغام‌های آینده در برنامه Home افزوده شده است.

 اگر مشکلی در منطقه‌ای بدون سیگنال یا وای فای داشته باشید، می‌تونید از خدمات ماهواره برای تماس با AAA، شریک اپل در این تلاش، استفاده کنید. البته این قابلیت فقط در آمریکا و مناطقی از اروپا در دسترس است. 

مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس در تاریخ ۲۲ سپتامبر (۱ مهر) روانه بازار خواهند شد و پیش‌فروش‌ها از ۲۴ شهریور آغاز خواهند شد.

سبد خرید
سایدبار
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
آیفون

زودتر از همه از تخفیف ها مطلع بشین.

    اخبار، آموزش و تخفیف‌های بیشتر در پیج اینستاگرام ما